‘Steeds meer mobiele gebruikers bellen niet meer via gsm’
Steeds meer mobiele gebruikers bellen niet meer via gsm, maar zijn data-exclusives: zij gebruiken enkel nog data-applicaties voor communicatie met de smartphone. Desondanks is het aantal belminuten in Nederland de afgelopen vijf jaar met twintig procent gestegen. Dat wijs onderzoek van consultancyorganisatie Deloitte uit.
In de TMT-voorspellingen voor 2016 stelt Deloitte dat ruim een kwart van de smartphonegebruikers niet meer telefoneert via het gsm-netwerk. Dit was in 2011 nog maar elf procent. Deze data-exclusives gebruiken voor hun communicatie met anderen een mix van non-live en live datacommunicatie, onder meer berichtenapplicaties zoals e-mail, sms en WhatsApp, videobeldiensten zoals Skype, IM (instant messaging),OTT (over-the-top) en VoIP. Datadiensten worden ook meer en meer in plaats van gsm gebruikt voor zakelijke communicatie, zoals het bestellen van eten, het maken van een afspraak of het boeken van een taxi.
Toename van belminuten
Tegenover de afname van het aantal gsm-bellers staat juist een toename van het aantal gsm-belminuten, met twintig procent over de afgelopen vijf jaar. Dat heeft ermee te maken dat steeds meer mensen enkel nog een mobiel abonnement hebben en dat mobiel bellen steeds goedkoper wordt, meer en meer abonnementen zijn tegenwoordig inclusief onbeperkt bellen.
Groei data-exclusives
Deloitte verwacht een blijvende groei van het aantal data-exclusives. Dat heeft er in de eerste plaats mee te maken dat jongeren helemaal gewend raken aan het gebruik van data in plaats van gsm. Daarnaast worden smartphones vooral op het gebied van mobiel-dataverbruik steeds verder doorontwikkeld met grotere beeldschermen, hogere datasnelheden, betere camera's en zwaardere grafische processors.